Allt & inget

Somna lättare

Många lider av sin sömn någon gång under sin livstid, och önskar att de kunde somna lättare. Det vanligaste problemet till att man faktiskt har svårt att sova är på grund av stress, och en sak som faktiskt skapar stress hos oss är sömnen. Är inte det lite paradoxalt?!

Man ligger där och tänker ”Om jag somnar nu så får jag 8 timmars sömn, perfekt!” Sedan kollar man på klockan igen och inser ”f*n, nu får jag bara 7 timmars sömn.” För att sedan somna en liten stund, vakna upp vid 3 och få panik ”Nu får jag ju BARA 3 timmars sömn till! Hela dagen kommer bli förstörd imorgon!”

Detta kan faktiskt ha bidragit till att du inte somnar tillräckligt djupt första gången, och därmed vaknar, och får svårare till att somna om. Sömnspecialisten Anita Chaudhuri säger att vi behöver lägga av med att tänka på sömn som “timmar per natt”, och istället tänka på sömncyklar (sleep cycles) under en hel vecka. Ultimat är att sova 4 sömncyklar per natt (detta går att mäta med valfria sömnappar eller aktivitetsarmband). Men om du endast fått 3 cyklar under en natt, så kan du ta 5 cyklar en annan natt den vecka, eller varför inte en powernap någon gång under dagen? 40 min kan räcka för att få in en cykel. Även om man vet att t.ex. ikväll så kommer jag inte kunna somna förrän vid midnatt och sedan måste jag upp vid 6, ja men planera då in en liten powernap på dagen om du kan.

Anita påstår även att vi människor är byggda att sova när det är mörkt ute, i alla fall inom några timmar efter att det blivit mörkt. Men detta är ju så klart svårt i Sverige eftersom det blir mörkt redan vid 16:00 under vintern (ännu tidigare högre upp i Sverige) och inte mörkt förrän vid 23:00 på sommaren (eller aldrig högre upp i Sverige). Detta är för att vi människor är så pass ljuskänsliga när det kommer till ljus. Så ett bra tips är att inte stirra på skärmar med ljus skärm sista timmen innan läggdags, och att även ha så mörkt som möjligt i sitt rum.

Alla människor behöver olika timmar sömn. Men något som gäller för oss alla är att försöka vakna upp samma tid varje dag. Om du då har ett träningspass inbokat 8:00 på tisdagar och torsdagar, och därmed går upp vid 6 dessa dagar, men inte förrän 7 de andra dagarna – så kommer detta att sabba de andra dagarna för dig. Håll dig i så fall till att gå upp 6 varje dag. Även helger kan sabba för oss när vi tar sovmorgon. Jag själv äääälskar ju sovmorgon på helgerna, men jag försöker nu för tiden att gå upp så tidigt som möjligt även på helgen. Går man upp en annan tid på helgen så behöver man alltså börja om hela processen på måndag igen. Inte konstigt att många hatar måndagar?

Läs även mitt inlägg ‘5 Tips för att minska stress från oro’

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kategorier


ASMR

På min Youtube-kanal hittar du massor av mina lugnande ASMR-videor.