Allt & inget

Smittas du av andras stress?

Du kan både smitta andra med din stress och smittas av andras stress. Frågar man någon hur den mår så är svaret ”fullt upp” ett av de vanligaste, och något som uppmuntras. Detta sprider sig bland kollegor, vänner och bekanta, vilket gör att vi både medvetet och omedvetet siktar mot att ha ett fullspäckat liv. Men vi ska inte bara ha fullt upp, vi ska även vistas i miljöer där det är fullt upp.

Jag har även gjort en video om hur du smittas av andras stress. Du kan se den HÄR!

Hur smittas vi av andras stress?

Detta gör att våra arbetsplatser blir mer och mer stressiga, speciellt när vi sitter i öppna landskap, för att våra chefer läst studier om att det är det mest lönsamma, och gör att vi därmed ser allt och alla i vår ögonvrå hela tiden. Vi ser hur någon försöker prata med en kollega som samtidigt svarar på ett mail och endast muttrar något tillbaka. Hur en annan kollega suckar om och om igen framför datorn. Eller den där personen som slår på tangenterna för att hen tror att det ska göra att det går snabbare att skriva. Kanske har någon ett telefonmöte mitt i landskapet samtidigt. Tre personer småspringer förbi för att de är sena till ett möte. Samtidigt ska du vara 120% fokuserad på ditt eget arbete. Känner du hur stressen smög sig på bara av att visualisera det här? Det läskiga är att detta sker hela tiden, varje dag, för många!

Många människor kanske känner att de lätt kan koppla bort allt som händer runt omkring genom att kanske sätta på sig ett par hörlurar som stänger ute allt annat ljud, eller genom att lägga all sin fokus på sin egen skärm. Men när du väl behöver prata med någon och du ser hur hela personens ansikte skriker stress. Personen pratar snabbt, kanske hintar om lite panik i ansiktet. Då startar våra spegelneuroner igång direkt. Vi känner vad denne person känner. Du smittas av andras stress. Omedvetet.

Kort om spegelneuroner:

Spegelneuroner är en neuroner (nervceller) i hjärnan som går igång när vi utför en handling, eller ser någon utföra en handling. Neuronen härmar den handling vi ser någon utföra och får oss att känna som att det var vi som utförde den. Ett tydligt exempel är när någon gäspar och vi själva helt plötsligt gäspar. Eller när någon slår i sin tå i tröskeln och helt plötsligt gjorde det lite ont i vår egen tå. Det är spegelneuronerna som hjälper oss att känna empati för andra människor, men också de som gör att vi kan smittas av andras stress.

Sedan finns också det faktum att vi människor är flockdjur och vi anpassar oss till vår flock. Så när du kliver in i ert territorium, ert område, ert landskap på kontoret – så anpassar du dig efter teamet. Är de stressade, så blir du lättare stressad – helt omedvetet. Ibland räcker det med att stå utanför kontoret och bara öppna dörren för att direkt få stressen kastad på dig. 

Men, du kanske faktiskt bli ditt kontors botemedel! Du kan bli den som tar steget till ett mer stressfritt kontor. Studier visar att det räcker med en enda människa för att sprida positiv energi på arbetsplatsen, och detta kan göras med små enkla knep:

Bli botemedlet:

  1. Håll huvudet högt. Att hålla huvudet lutat nedåt betyder i kroppsspråkets värld att du är på dåligt humör, och som sagt – kroppsspråket smittar.
  2. Ha ögonkontakt med kollegorna. Stressade människor kollar gärna bort på annat för att undermedvetet tala om att hen har andra viktiga saker att ta hand om, gärna samtidigt.
  3. Le mot dina kollegor – inget smittar så mycket som ett genuint leende.
  4. Säg hej till dina kollegor – att få ett hej och därmed känna sig sedd kan göra hela ens dag bättre.
  5. Istället för att se negativa och frustrerade kollegor som något jobbigt i din omgivning, försök att se det som en utmaning att du ska hjälpa dem genom att själv vara positiv.
  6. Försök att hitta ditt eget sätt att hålla humöret uppe på din arbetsplats
    Exempel: Bara för att alla andra startar arbetsdagen med att kolla den fulla mailinkorgen, så kanske ett bättre alternativ för dig är att vänta med det till eftermiddagen. Ingen dör (förhoppningsvis) av att få svar senare.
  7. Planera in raster tillsammans med dina kollegor.
    Exempel: Skicka en kalendernotis till teamet om att ses vid kaffemaskinen i 5 minuter klockan 10:15 för att byta lite miljö och tänka på något annat en stund. Försök att prata om annat än jobbet under dessa 5 minuter.

Du kommer alltid att påverkas av energin på din arbetsplats. Men du väljer själv hur mycket du ska påverkas. Genom att vara medveten och istället försöka vara kontorets botemedel så undviker du att hamna i fällan. Du är själv skaparen av dina egna tankar, och kan därmed påverka dina känslor.

Detta är en artikel jag skrev för tidningen Business Life 2017.

Vad är egentligen stress?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kategorier


ASMR

På min Youtube-kanal hittar du massor av mina lugnande ASMR-videor.