Om mig

jonnah


Hej! Mitt namn är Jonnah, jag är en spirituell själ som skriver en hel del om personlig utveckling blandat ihop med mina egna tankar - speciellt om hur det går i jakten på drömhuset med vår stora drömträdgård. Jag älskar att odla (även fast jag är nybörjare inom det) och att göra mina egna téer.

Jag har en sambo, en son på 1 år, en bonusdotter på 8 år och även en liten hund och en katt.

Kategorier


ASMR

På min Youtube-kanal hittar du massor av mina lugnande ASMR-videor.

 

Just nu kan jag tänka mig att många är oroliga över situationen, och kanske därmed känner en inre stress från oron – vilket är förståeligt. Vi är otroligt många som påverkas av allt som sker och det är inte konstigt att vi blir oroliga.

Om du dessutom är en person som ofta oroar dig mycket vanligtvis så kanske du är extra orolig nu. Kanske till och med orolig över hur mycket du oroar dig?

Enligt professorn Thomas Borkovec så kan platser lätt kopplas ihop med vår oro, om det är så att vi oroar oss mycket vid speciella platser. Detta fick mig att tänka på att vi alla nu tvingas vara hemma hela tiden, då blir ju hemmet en sorts koppling till oron och vi blir stressade av att bara vara hemma. Det är då viktigt att försöka bryta detta mönster.

orolig på köksgolvet

Minska stress från oron

1. Ett bra sätt just nu är att ta en promenad och under denna promenad så fokuserar du på allting omkring dig: ser du träd? Hur ser träden ut? Är det inte lite härligt hur de rör sig i vinden? Hur ser husen ut? Kan du se detaljer i fasaden? Kan du höra fåglar? Eller något annat?

2. Försök att ändra din känslostämning när du börjar känna dig stressad över din oro. Ett bra sätt att ändra en känslostämning kan vara att sätta på lugn musik (fast jag själv föredrar party-musik när jag vill ändra min känslostämning, men det är nog en smaksak, hehe) eller kolla på en film som kan ta bort dina tankar en stund.

3. Hitta en hobby. Att göra något kreativt en stund kan göra underverk för stressen. Se till att du faktiskt gör något som du tycker är roligt då! Jag gillar att måla, men just nu känner jag stress kring att ta fram alla mina målargrejer med en 1-åring hemma, så nu är det mest mindfulness-målarböcker som gäller hos mig.

4. Gör något utmanande. Gå den där onlinekursen du varit sugen på ett tag, läs en bok om något nytt, öva på den där svåra yoga-posén eller lär dig något nytt genom Youtube. Detta gör att din uppmärksamhet hamnar på något annat och du kommer in ett underbart flow (om du nu tycker att det du gör är roligt!).

5. Gör något lugnande som t.ex. meditation, yoga eller träning (ja, vissa tycker tydligen att det är lugnande!). Det finns massor av bra saker på både Youtube och Spotify. Jag är just nu rejält inne på ASMR – här hittar ni min kanal.

”Oro tömmer inte morgondagens sorger, den tömmer dagens styrka.”
– Corrie ten Boom

En tanke på “5 tips för att minska stress från oron

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Nästa inlägg

Somna lättare

ons apr 22 , 2020
Många lider av sin sömn någon gång under sin livstid, och önskar att de kunde somna lättare. Det vanligaste problemet till att man faktiskt har svårt att sova är på grund av stress, och en sak som faktiskt skapar stress hos oss är sömnen. Är inte det lite paradoxalt?! Man ligger där och tänker ”Om jag somnar nu så får […]

Du kanske gillar

Kategorier



ASMR

På min Youtube-kanal hittar du massor av mina lugnande ASMR-videor.